Historie

HV LimMid is een vereniging ontstaan door een fusie  tussen drie handbalverenigingen in Midden-Limburg: HV Leudal, HV Maasgouw en HV Swift 2000 .

Vanaf 2014 zijn verkenningen tot samenwerking gestart die toen vooral gericht waren op het mogelijk samenvoegen van teams om handballen voor alle leeftijden mogelijk te blijven maken. Langzaam is dat uitgebreid tot een meer intensieve vorm van samenwerking en uiteindelijk heeft het geleid  tot een fusie van de drie verenigingen per 1 juli 2017.

De nieuwe vereniging telt bij aanvang ongeveer 240 spelende leden die uitkomen in de diverse competities. Het ledenbestand bestaat vooralsnog vooral uit dames en meisjes, omdat zowel HV Leudal als HV Maasgouw geen heren- en jongensteams hadden.

De Heren Senioren van Swift 2000, kwamen in het seizoen 2015-2016 nog uit in de landelijke 1e divisie, zij zijn vervolgens in het seizoen daarna verder gegaan in  een samenwerkingsverband met Handbal Venlo. Dit combinatieteam kwam uit in de eredivisie. Vanaf het seizoen 2017-2018 is die samenwerking  beëindigd en is ook het herenteam opgenomen bij HV limMid.  De overige herenteams HA1 gaan dan eveneens op in HV Limmid.

Ambitieuze visie

HV LimMid biedt méér dan één afzonderlijke vereniging kan bieden en dat komt tot uitdrukking in een aantal aspecten:

• We bieden meerdere vormen van handbal. Naast prestatie- en breedtesport in dames- en herenhandbal, bieden we ook mogelijkheden voor beach handbal. Ook hebben we een recreantenteam in onze gelederen.
  • We bieden handbalmogelijkheden in zoveel mogelijk kernen van de drie gemeenten Maasgouw, Leudal en Roermond. Dat betekent concreet dat vooral jeugdspelers en -speelsters over het algemeen dicht bij huis kunnen handballen.
  • Onze leden krijgen trainingen van gekwalificeerde trainers die zowel op fysiek, mentaal en technisch vlak trainingen verzorgen. Zij worden gecoacht vanuit de Technische Commissie, die het programma bepaalt op basis van onze handbalvisie, onze ambities en de behoeften van teams en spelers/ speelsters. Talenten krijgen d.m.v. extra trainingen de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen tot topsporters die in Midden-Limburg kunnen blijven handballen op hun eigen niveau.
  • We bieden trainers en begeleiders de mogelijkheid om tijdens de reguliere trainingstijden een erkende opleiding te volgen tot handbaltrainer.
  • (Aspirant) Scheidsrechters worden bij HV LimMid goed begeleid in hun ontwikkeling en scheidsrechters worden gesteund door een beleid en door acties die gericht zijn op een respectvolle positie binnen een veilige omgeving.

HV LimMid werkt nauw samen met de drie genoemde Midden-Limburgse gemeenten. Daarnaast is er samenwerking met het NHV, met het Platform Limburg Handbal 2.0 en het Huis voor de Sport. HV LimMid is niet in staat haar ambities te realiseren zonder de steun van haar sponsoren. De financiële ondersteuning door sponsoren sterkt ons in het besef dat we er niet alleen voor staan.